" كتابلر " هنوز يوروم ياپيلمامش

 

 گونمزده  نه دن فرقلي قرائتلر وار؟

  بردن چوق قرائتڭ اورتايه  چيقمه سنڭ سببي نه در؟ پيغمبر افنديمزڭ (ع ص م) زماننده  نه دن بردن فضله  قرائت اورتايه  چيقمشدر؟ قرآن بر اولديغي ايچون قرائتڭ ده  بر اولمسي گركمييورمي؟

:جواب

قرائت كلمه سنڭ، اسلامي آڭلامده كي اصطلاحي معناسي ايسه ؛ أوزللكله  "قرآن اوقومق، قرآن تلاوت ايتمك،“ شكلنده  أوزتلنه بيلير.

قرائت علمي، "قرآن كريمڭ كلمه لرينڭ اوقونوش شكللريني، راويلرينه  اسناد ايدرك بيلديرن بر علمدر." ( ابن الجذري،منجد المقرنین)

زركشي ”ال برهان“ آدلي اثرنده  شويله  دير. قرآن و قرائتلر، بربرندن فرقلي ايكي حقيقتدر.

قرآن، بيان و اعجاز ايچون رسول  اللّهه  (ع ص م) اينديريلن وحيدر.

قرائتلر ايسه  مذكور وحيڭ لفظي، حرفلري، تخفيف و تشخيد يوڭنده  كيفيتي أوزرنده كي اختلافدر.

گرچك شودركه ؛ يدي قرائت، يدي امامدن متواتردر. بونلرڭ رسول  اللّهدن (ع ص م) متواترًا گلديگي قونوسنده  بعض گوروشلر ايلري سوروله بيلير. يدي قرائت امامنڭ قرائتنڭ رسول  اللّهه  (ع ص م) اسنادي قرائت كتابلرنده  موجوددر. بونلرڭ نقلي احددر. ( قرآن علملري آنسيكلوپه ديسي)

صحابهلر آرا سنده اورتايه چيقان قرائت آيريلقلرينه پيغمبر افنديمز (ع ص م) ”بويله ده اولور“ دييهرك قرائت چشيتليلگنڭ اختلاف سببي دگل عكسنه امّتي ايچون قولايلق سببي اولديغني گوسترمشدر .

عصر سعادتده  صحابه لر آرا سنده  قرائتلرده  بعض فرقليلقلر گورولويوردي. بونلر، قرائت علمنڭ ايكنجي قايناغي اولارق بليرلنمشدر. بو فرقليلقلرڭ چوزومي ايچون، حضرت پيغمبر (ع ص م) صحابه لر آرا سنده  حكملك ياپمش و هر ايكي طرفڭ ده  اوقوديغني: "بويله  ده  نازل اولدي." مئالنده كي سوزلريله  اونايلامشدر.

حضرت عثمانڭ (رض) چوغالتديرارق مكّه ، مدينه ، كوفه ، بصره  و شام گبي شهر مركزلرينه  گوندرديگي مصحفلرده  مقيّد بولونان يازيم ( يعني رسمي خط) فرقليلقلري ده ، قرائت علمي قايناقلري آرا سنده  گورولور.

صحابه  و تابعين ايله  تبۀ تابعيندن اولارق، سقاع يعني گوگنيليرلك أوزللگنه  صاحب اولان عالملر طرفندن نقل ايديلن و هيچ بر اعتراضه  ده  اوغرامقسزن، اسلام امّتنجه  قبول گورن قرائت اختلافلري ده  بو قايناقلردن صاييلمقده در. ( الحاج محيي الدّين عبدالقادر ال خطيب، كفايت المستفيد في فنّ التجويد)

حضرت پيغمبر (ع ص م) ”قرآن يدي حرف أوزرينه نازل اولمشدر، بوندن قولايڭزه گلني اوقويڭز.“ دييهرك بو خصوصده امّتي ايچون بر قولايلق اولديغني بيلديرمشدر .

حضرت. پيغمبرڭ (ع ص م)؛ "قرآن يدي حرف أوزرينه  نازل اولمشدر. بونلردن قولايڭزه  گلني اوقويڭز!. ." معناسيله  آچيقلانان سوزلري قرائتڭ چشيتلريني افاده  ايدر. حديث؛ هشام ب حاكمڭ نمازده  فرقان سوره سني، كندي بيلديگندن باشقه  بر اوقويوشله  اوقوديغنه  شاهد اولان حضرت عمرڭ، هشامي ياقه پاچه  ايدرك پيغمبرڭ (ع ص م) حضورينه  چيقارمسي أوزرينه  سويلنمشدر. ( فدائيل القرآن)

حديثده كي "يدي حرف"دن مقصد: قرآن كريمڭ اوقونوش طرزلري اولارق، اللّٰه (ج ج) طرفندن نازل اولان فرقلي و بردن فضله  اولان قرائتلردر. بونلردن هر هانگي بريسيني اوقومق، نازل اولان قرآندن بر قسمنى اوقومق ديمكدر. ايشته  بو فرقلي اوقونوشلرڭ، قرآنده  يدی يه  قدر چيقديغي، ابن قتيبه  (٢٧٦/٨٨٩)، ابو الفضل الراضي (٤٥٤/١٠٦٢) و ابن الجزري (٨٣٣/١٤٢٩) گبي بيوك عالملر طرفندن، آيري آيري أورنكلر ويريلمك صورتيله  اورتايه  قونولمشدر. أوزل اولارق ده ، قرآنڭ بعض كلمه لرنده  عين طوروم موجوددر. آنجق بو فرقلي طورومڭ، قرآن كريمڭ هر كلمه سنده  اولمسي و آرانمسي ده  گركلي دگلدر ( عبدالعزيز ب عبدالفتّاح القاري، حديث الاحرف السبأه ، مجلّت كللية القرآن الكريم، العدد)

( شامل اسلام آنسيكلوپه ديسي)

شيمدي ايسه متعخریندن بعض علمانڭ قرائت فرقليلقلري حقّنده  سويله ديگي فائده لرڭ نه لر اولديغني قيصه جه  ايضاح ايده لم:

قرائت فرقليلقلري ديگر امّتلره قارشي فضيلت سببيدر

امّت مسلمنه  قولايلق و خفيفلك صاغلامق، كتاب اينن ديگر امّتلره  قارشي كنديلرينڭ شرف و فضيلتنى گوسترمكدر.

قرائتلري تك تك اوقويوب آڭلامقدن، أوگرنمكدن حاصل اولان ثواب بيوك بر قزانجدر

آيريجه  قرائتلري أوگرنمه ده  بيوك غيرت و چابە صرف ا یتدكلرندن مدلرڭ مقداري، اماله لرڭ فرقليلغنه  وارنجه يه  قدر كلمه  كلمه  قاورادقلرندن صوڭره ده  بونلرڭ معنالري أوزرنده  طوروپ، هر كلمه نڭ افاده سندن حكمت و حكم چيقاردقلرندن توجيه، تعطيل و ترجيح يوڭني اورتايه  قويمه ده كي دقّتلرندن طولايي ثوابڭ بيوك اولمسيدر.

فرقلي قرائتلر قرآنی هر تورلي تبديل و اختلافدن قورور

اللّٰهڭ (ج ج) قرآنه  قويديغي سرّي آچيقلامق، فرقلي قرائتلر اولمه سنه  رغمًا قرآني تبديل ( دگيشديرمك) و اختلافدن قورومقدر.

قرائتلرڭ چشيتليلگي آيتلرڭ چشيتليلگيدر بو ده قورانڭ بر معجزهسيدر

آيريجه  وجيزلگي سببيله  اعجازنده كي مبالغه در. أويله كه ؛ قرائتلرڭ چشيتليلگي آيتلرڭ چشيتليلگيدر. شايد هر كلمه نڭ افاده  ايتديگي معنا باشلي باشنه  بر آيت اولسه يدي قرآنڭ نه  قدر اوزاياجغي آچيقجه  گورولوردي.

قرائتلرڭ چشيتليلگي قرآن كريمڭ داها ايي آڭلاشيلمسي ايچون بر قولايلق سببيدر

بعض قرائتلرڭ ديگر قرائتده  مجمل ( قيصه ، أوز) اولان معنايي بيان ايتمه سيدر. مثلا؛ شدّه  قرائتي، شدّه سز قرائتڭ معناسني آچيقلامقده در.

( قرآن علملري آنسيكلوپه ديسي، امام جلال الدّين السيوطي) :قايناق http://www.xn--mgbcanya0ab4l6abbcd.com - گونمزده  نه دن فرقلي قرائتلر وار؟ 

بزه  صورو صورڭ
يوروم ياپڭ